ChrisJol.reismee.nl

Rotorua

Hallo allemaal,

Al weer 2 dagen in Rotorua. Dit ligt op het noordereiland aan het lake Rotorua. De laatste berichten waren uit Wellington. Na een paar mooie dagen Wellington zijn we en dag en nacht naar Kapiti eiland geweest. Een eiland dat nog in bezit is van Maori familie. We moesten ons melden bij een café 180 degrees in Paraparaumu. Op het strand stond een tractor met trailer en daarop een boot. Nog een aantal gasten arriveerden voor een overnachting op Kapiti eiland en een gezin met 4 kinderen die er woonden namen allen plaats in de boot. We werden hartelijk ontvangen door Manaki, Vicky en Sarah. Zij zouden ons de aankomende dagen thuis laten voelen op Kapiti.

De traktor reed met trailer en al de zee in en uiteindelijk konden de motoren gestart worden en voeren we naar de overkant. Onderweg werden we vergezeld door dolfijnen die om de boot sprongen super leuk. Aangekomen op Kapiti eiland, gewoon op een stenen strandje werd onze begane door een klein terrein wagentje opgehaald en liepen we met z n allen naar de lodge. We werden ontvangen door de Kaka's. Een papagaai soort. Ze zijn dol op eten en dus hoopten ze meteen bij de nieuwe groep gasten te kunnen scoren. Helaas voor hen waren wij ervoor gewaarschuwd. Na een hartelijk ontvangst met koffie en thee werd er uitleg gegeven aan wat de regels op het eiland zijn. Daarna werden we naar ons onderkomen gebracht. Chris en ik sliepen in een safari tent. Midden in de natuur,alleen maar vogels en de wind hoorde je. Douchen kon bij het hoofdgebouw met regen water en naar toilet kon naast de tent in een zelfcomposterende toilet. Je kon het bezoek van dit toilet afsluiten met in het toilet een hand vol dor blad te gooien en deksel dicht. Ha ha. Back to basic. Toen we onze spullen hadden neer gezet zijn we een wandeling over het eiland gaan maken. Super mooi en genieten. Te bedenken dat er op dat moment misschien maar iets van 10 mensen aanwezig waren. Na een wandeling van ongeveer 3uur kwamen we terug bij de tent. Even opfrissen en toen naar de lodge waar een heerlijk wijntje op ons stond te wachten. S middags had Manaki al van alles vertelt over alle vogels die je tegen kon komen. Wat mooi was om te zien was toen Manaki op het eiland kwam hij zijn schoenen uitgedaan heeft en alleen nog maar op z'n blote voeten heeft gelopen. Ook s nachts tijdens kiwi spotten en ook de dag dat hij ons naar de boot bracht. Na een heerlijke maaltijd gemaakt door Vicky zijn we rond 21.00 uur naar buiten gegaan. De kiwi was wakker. Helaas laat deze vogel zich nauwelijks zien. Het is een nachtvogel en is erg schuw. We hebben hem wel gehoord maar helaas niet gezien. In het donker met een groepje van 4 en Sarah voorop door het bos gestruind op zoek naar de kiwi. Was erg leuk! Wel andere dieren gezien en gehoord. O.a de pinquins. Die nacht wilde de slaap bij mij niet zo komen. Alle dieren geluiden hielden mij wakker. Al vroeg in de ochtend heerlijk gaan douchen met regenwater ( was wel warm) en om 8.00 zijn we met z'n allen aan een heerlijk ontbijt gegaan. Daarna onze spullen verzameld en nog wat verschillende vogels lopen spotten en om 10.30 uur kwam de boot ons halen. Onder de klanken van de Ukelele van Manaki werden we uitgezwaaid. Terug aan de kust weer met de tractor uit het water gehaald. Wat een heerlijke dagen. Na een heerlijke kop koffie zijn we doorgereden naar Ohakune naar Manuka lodge.

Dit is het gebied van de vulkanen. En uiteraard de volgende dag onder een strakblauwe lucht een prachtige wandeling gemaakt bij Whakapapa in het nationaal park Tongariro. De natuur was hier weer zo anders met het vulkanisch gesteente. Ruim 2 uur daar rondgewandeld en genoten van alle uitzichten. Op de terug weg nog bij een waterval geweest heerlijk met de voeten in het ijskoude water. Vlak bij de b en b was nog een mooi bos om te wandelenen . Voldaan terug bij de b en b en s avonds heerlijk een hapje wezen eten in het dorp. Om 21.00 uur liepen we terug naar de ben b en tot onze verbazing was op de hoofdstraat na alle straat verlichting uit. Gelukkig hadden we op onze telefoon een lichtje. Nu begrijpen wij ook waarom de mensen op het zuider eiland al zo vroeg uit eten gaan ( 17.30 uur) anders moeten ze in het pikke donker terug. In de b en b was het su o er gezellig aan het eind van de dag met alle gasten op terras nog een wijntje gedaan. Weer heerlijk geslapen in een kingsize bed.

Eergisteren woensdag 22 maart aangekomen in Rotorura. Onderweg nog naar een groot park geweest met geisers en thermische waterpoelen en modderpoelen. Echt bizar om te zien maar ook de lucht was vreselijk. Zwavel ruikt als verrotte eieren.

Donderdag zijn we naar het groene en blauwe meer gereden en daar een mooie wandeling gemaakt. Er zijn in nieuw zeeland zoveel nationale parken maar dus ook heel veel mooie wandelroutes en mountenbike routes. Na deze wandeling zijn we naar het red wood gereden. Daar hebben ze hoog in de bomen wandelroutes via loopbruggen gemaakt.je kon dus vanuit het perspectief van vogels kijken. Ook was het educatief en werder iets over de bomen kap en aanplant verteld. Toen naar Rotorua gereden en door de stad gelopen. Ze hebben hier mooie parken en een prachtig museum. Helaas konden we niet de binnen kant bekijken omdat na de aardbevingen 2016 een deel van het gebouw beschadigd was. S avonds was er een foodfestival en hebben daar heerlijke dingen gegeten. Vandaag vrijdag 24 maart zijn we op zoek gegaan naar het Maori dorp net iets buiten rotorura. Hier staat ook een kerkje waar de Maori en de christelijke gemeenschap samen gebruik van maken. Toen naar een groot park geweest met allemaal natuurlijke zwavelbronnen ( 100 graden). In de stad geluncht en bij teruglopen naar de auto kwamen we nog Nederlandse gasten van de vorige b en b tegen. Vanavond gaan we een echte Maori bijeenkomst meemaken met dans, muziek en eten. We worden met een busje opgehaald en terug gebracht. Morgen gaan we nog iets noordelijk in nieuw zeeland zitten en hopen nog 2 dagen aan de kust te kunnen genieten. Dinsdag naar Auckland en woensdag vliegen op Singapore en donderdag weer terug in Nederland. We genieten nog iedere dag en de 5 weken vliegen voorbij.

Ik denk hierna nog 1 x in mijn blog schrijven en daarn kunnen we elkaar weer persoonlijk spreken.

Groetjes Chris en Jolanda

Opa en oma Caron

Het reisverslag te ebben gelezen komt het ons voor dat het een bijzonder en wetenswaardige natuur is. Dat kennen we hier in Nederland niet. Het lijkt ons ook bijzondere ervaring toe om kennis te maken met de oorspronkelijke bewoners en hun gewoonten. Jolanda en Chris nog hele fijne dagen.
Vader en moeder

Carla

Hoi Chris en Jolanda, als jullie weer thuis zijn mogen we wel een heel weekend plannen om al jullie mooie belevingen en ervaringen te delen met ons!
Genieten jullie nog maar even want voor jullie het weten is dit avontuur voorbij.????