ChrisJol.reismee.nl

Voortgang reis nieuw zeeland

Hallo allemaal,

Vanuit lake takepo zijn we naar het schiereiland bij Denidun gereden. Een prachtige route. Halverwege bij Moeraki geluncht. Een prachtig plekje aan zee op advies van onze reisorganisatie travel essence. Na de lunch daar voor het eerst de zeerobben en zeeleeuwen lui op de rotsen zien liggen. Na een kronkelweg langs zee kwamen we bij onze volgende b en b. Yellow house met uitzicht op een baai en de haven. Van daaruit hebben we Denidun bezocht. Prachtig railwaystation, st pauls catheral en een route gelopen om alle wall paintings te zoeken. Zo zie je een stad ook op een andere manier. Ook zijn we nog naar het eind van het schiereiland geweest om albatrossen, zeerobben en pinquins te spotten. Helaas lieten de pinquins zich niet zien. Ze zijn zowieso erg schuw. De albatros heeft een spanwijdte van 3 meter en vliegt op de wind dus prachtig om te zien.

Na 2 nachten Yellow house zijn we via de prachtige kustweg naar de Catlins gereden. Onderweg nog een stop gemaakt bij tunnel beach. Letterlijk een tunnel die door de rots gemaakt was om bij een strand te komen. Deze was alleen met eb te bereiken. Gelukkig was het eb dus via de smalle tunnel naar dit strand gegaan. Overigens hebben we bij het schiereiland ook nog verschillende wandelingen naar het strand gemaakt. Over land van boeren dus tussen de schapen door en langs mooie paden vlak langs de afgronden/rotsen van het strand

De Catlins is een streek met prachtige watervallen en een schitterende kust. En niet te vergeten alle weides met ik weet niet hoeveel schapen. Aangekomen via een ruim half uur rijdend op een graffelweg kwamen we bij een cottage aan met een uitzicht op het dal en natuurlijk weides vol schapen. Wat een rust en stilte. In de catlins vooral genoten van de prachtige natuur. De wandelingen naar de watervallen waren prachtig dichte bebossing met de meest fantastische varens,mossen en planten. Ook was de kust hier weer mooi. Bij de parkeerplaats voor een wandeling kwam ineens een grote zeeleeuw te voorschijn uit het duingras. Bleek dat haar jong daar zat. Super gaaf om dat van dicht bij te zien.

Ook hier aan de kust een wandeling naar een vuurtoren gemaakt. Onderweg zagen we vanaf de wandelroute beneden bij de verschillende baaien zeehonden met jongen spelen. Prachtig om te zien. Bij de vuurtoren hadden we prachtig uitzicht op verschillende rotspartijen waar ook weer allemaal zeehonden op aan het spelen of rusten waren.

We blijven ons steeds weer verbazen over de mooie natuur hier. Het is zo groots zo anders en niet te vergelijken met iets in Europa. Het maakt dat je je soms nietig voelt bij zoveel mooie natuur.

Vanaf de catlins zijn we naar fjord land gereden. Helemaal de mooie kustweg onderlangs gereden. Zo kwamen we uit bij lake Te Nau. Bij het plaatsje met dezelfde naam heben we in b en b overnacht met uitzicht op het meer. Daar aangekomen heerlijk buiten op terras in de zon zitten bij komen van deze keer best een lange reis. Onderweg stoppen we altijd wel een paar keer om te genieten van de mooie uitzichten of een lekkere kop koffie in de meest kleine dorpjes met altijd een goed café bar met koffie.

De volgende dag hebben we in de omgeving wat gewandeld maar ook even een rustmoment ingebouwd. Na het uitchecken bij deze b en b zijn we naar Manapouri gereden om in te checken voor de Doubtful sound cruise. Een cruise door de fjorden. Eerst met een pendelboot over lake Manapouri naar West Arm waar we met een busje via de Wilmott pass naar de boot werden gebracht. De lucht was strak blauw een mooier weer hadden we niet kunnen bedenken voor deze 2 daagse cruise. Aan boord waar we met nog 8 andere personen waren werden we welkom geheten door de schipper. Vervolgens konden we onze bagage naar de hut brengen en begon de prachtige reis door de Doubtful sound. Aan boord was nog een Nederlands stel waar we 2 gezellige dagen mee hebben gehad. Chris heeft nog gekayakt en er is vis gevangen voor het avond eten. Ook hebben we kreeften uit vuiken gehaald deze werden voor de lunch gebruikt. De zon scheen volop. We hebben dolfijnen gezien, op verschillende eilandjes hebben we zeerobben zien spelen en luieren en 2 grote albatrossen die vlak om de boot vlogen. Al met al weer een prachtige ervaring. De 2e dag weer via de pas en de pendelboot weer naar het vaste land. Daar moesten we wel even bijkomen. Je bent echt 2 dagen volledig in de natuur in de fjorden. Vandaar uit zijn we naar lake Wanaka gereden waar we nu voor de 2e dag zijn en daar vandaag een prachtige ervaring met lucht, aarde en water hebben mee gemaakt.

En wat boffen wij want het weer is nog steeds mooi. Vandaag ook weer strakblauwe lucht en 25 graden. En dan de ervaring met de lucht, eerst met een helikopter over de bergen boven aan lake Wanaka gevlogen. Met de eeuwige sneeuw op de toppen. Daarna afgezet met nog 4 mensen. Toevallig was hier ook een echtpaar bij waar we ook al in de b en b in yellow house mee hebben gesproken. We hebben toen een 3 uur durende wandeling gemaakt langs een berg. Uiteindelijk kwamen we bij een rivier uit waar een jett boat klaar lag om ons weer naar het begin punt te brengen. We gingen razend snel over het water. Een hele ervaring maar deze hadden we beslist niet willen missen.

Weer terug gekomen in de b en b nog even heerlijk in de tuin bijgekomen. Vanavond 10 maart nog in Wanaka wezen eten en morgen weer verder.

Zo zijn jullie in vogelvlucht weer even bij. Zoals je kunt lezen een actieve vakantie waar we enorm genieten van alles wat we iedere dag tegen komen. Mooie uitzichten, super aardige nieuwzeelanders, mooie natuur, leuke lunch plekken en geweldige bed en breakfast locaties. Tot de volgende keer

Xxxx Chris en Jolanda

Aardjan Caron

Wat een avontuur!! Genieten hier van alle mooie foto's. Veel plezier nog vanuit een langzaam lenteontwakend nederland.

diana

Wat een geweldige ervaring zal dit zijn.een prachtig land hoor en ik geniet van alle mooie foto's en de verhalen.heel veel plezier nog

om en opa Caron

Lieve mensen wat een land en wat een natuur. We kunnen ons voorstellen dat jullie van de ene in de andere verbazing vielen. De foto's laten zien hoe geweldig mooi de natuur is. Geniet en nog fijne dagen op jullie vakantiereis.

Lida

Jullie laten mij ontzettend mee genieten van jullie mooie reis.
Kijk elke dag uit naar nieuwe foto's. Nog veel reis plezier.